Het Verloop

vergadering op schip Jan Almere

en, en

17-2-12 vergadering Hein de Haan

en, en

2 mei 2013 vergadering Galerie Kiss

-=-=-=-=-=-=-

~~OP WATER~~

Floating Village Pampushaven
de beroepsvloot niet slopen maar creatief en duurzaam inzetten

STAPPENPLAN

STAP 1   OPVANGEN EN AFMEREN SCHEPEN

Voor Pampushaven wordt een zoneringsplan opgesteld (vergelijkbaar met een bestemmingsplan) dat het beoogde gebruik van de haven  regelt en dat als basis kan dienen voor de uitgifte van waterkavels/wateroppervlak aan OP WATER en de andere mogelijke buren. De noordoostpunt van de haven wordt voor natuurontwikkeling gereserveerd. Het plan moet flexibel zijn voor wat betreft het gebruik: wonen, werken en andere activiteiten zijn straks overal mogelijk. Voor een overzicht van het beoogde gebruik zie bijlage A

De stichting OP WATER sluit een contract met de eigenaar van het water (Rijkswaterstaat) voor het gebruik van het gedeelte van de haven dat aan OP WATER is toegewezen. Hiervoor zal precario of pacht worden betaald. In de opstartperiode (stel 4 of 5 jaar) kan dit slechts een symbolisch bedrag zijn omdat uit de bescheiden liggelden eerst de aanleg van de voorzieningen (steigers en andere noodzakelijke gemeenschappelijke voorzieningen) moet worden betaald. Voor een overzicht van deze voorzieningen zie bijlage B

Dit alles gebeurt in nauw overleg met de betrokken overheden (Rijkswaterstaat, provincie Flevoland en gemeente Almere) omdat het gaat om het ontwikkelen van een drijvende wijk. Het zou prachtig zijn als er vanuit de overheid wat capaciteit beschikbaar kwam op het gebied van projectleiding en duurzame ontwikkeling.

Zolang de voorzieningen in de haven en/of de schepen niet gereed zijn om direct een ligplaats in te kunnen nemen zou een tijdelijke opvang voor een aantal schepen goed van pas komen, te denken valt aan de Hoge Vaart pier. De garantie moet dan worden gegeven dat dit tijdelijk gebruik binnen een bepaalde periode wordt afgerond.

Het stichtingsbestuur vraagt de technische werkgroep om zich te buigen over:

–                  tijdelijke en definitieve afmeervoorzieningen, duurzaam, betaalbaar, geschikt voor zelfbouw

–                  wel of geen (of tijdelijke) noodzaak voor water, stroom of glasvezel vanaf de wal

–                  (drijvende) golfbreker bij de haveningang ter bescherming tegen ZW storm

–                  Drijvende tuinen, akkers, zonnecellen, speelplekken, zwembad, enzovoort

Stap 1 is afgerond zodra de eerste kern van schepen een ligplaats heeft gevonden en de ruimen in gebruik kunnen worden genomen door jongeren, kunstenaars en starters.

STAP 2   TRANSITIE NAAR EEN DUURZAME GEMEENSCHAP

De schepen zijn zelfvoorzienend op het gebied van energie, water en telecommunicatie.   Dat is een van de vrolijke uitgangspunten van dit voorstel, op een schip kan je immers direct met ateliergebruik beginnen want alles is al aanwezig op dit gebied.

Wel wordt daar dieselolie voor verstookt, dat is duur, vuil en CO2 producerend. Bovendien slijten de motoren (afschrijving) en stijgen de energieprijzen.

Vanaf het begin wordt er daarom gewerkt aan een transitie om de energie duurzaam te gaan opwekken door gebruik te maken van wind, zon en watertemperatuur. Dit zal enige tijd in beslag nemen om de fondsen te verzamelen (ook uit de huuropbrengsten), de investeringen te spreiden, het doe het zelf werk ruimte te geven en om de nieuw aangekomen schepen een voor een op te nemen in het duurzame systeem.

Het organisatie model voor het drijvende dorp wordt met het aantal deelnemende schepen verder uitgebouwd. Te denken valt aan een beheersstichting met een vereniging van gebruikers en een vereniging van schippers. De verenigingen zijn beide in het stichtingsbestuur vertegenwoordigd. Naar buiten toe moet het stichtingsbestuur sterk genoeg in zijn schoenen staan om contracten te kunnen tekenen en financieringen te kunnen borgen. Naar binnen toe dient het bestuursbeleid helder te worden toegelicht en verantwoord richting schippers en gebruikers. De schippers zijn in hoge mate autonoom op hun schip. Zij bepalen welk soort gebruik ze graag aan boord willen zien. De gebruikers hebben het laatste woord over de inbouw van het scheepsruim, dat ze als casco in gebruik nemen en zelf verder indelen, inbouwen of bovenuit bouwen.

Ook de financiers zullen hun eisen stellen aan het beheersmodel.

 

STAP 3   EEN DUURZAME DRIJVENDE WIJK

De verdere ontwikkeling van OP WATER verloopt voor een groot deel spontaan, zeker voor wat betreft het gebruik van de scheepsruimen. Dat vraagt om goede spelregels (denk aan veiligheid en overlast), maar ook om ruimte voor experimenten en voor het accepteren van tijdelijk minder handige oplossingen. Die verdwijnen immers vanzelf door de betere voorbeelden bij de buren.

Boven de scheepsruimen uit groeien futuristische bouwsels die elkaar de loef af steken in ontwerp en uitvoering. De zeeg en de den van het bestaande schip blijven zichtbaar zodat het kader eenvoudig en sterk kan blijven terwijl de inhoud zich op duizelingwekkende wijze ontwikkelt.

Op den duur gaan zich naast en tussen de schepen allerlei gespecialiseerde eilanden ontwikkelen voor energiewinning, waterzuivering en tuinbouw.

Allerlei activiteiten verrassen de bezoekers, zoals galeries en een theater voor wateropera’s.

Een strand voor de kinderen met een drijvende strandtent voor de teeners.

Drijvende parken zorgen voor een groene wijk en dienen als golfbreker bij harde wind.

Met living on water wordt samengewerkt op het gebied van energiewinning en waterzuivering.

Een vernuftig drijvend dok systeem maakt eigen onderhoud van het onderwaterschip eenvoudig en goedkoop.

VOORBEELD PALENROOSTER
BIJLAGE A     OVERZICHT VERSCHILLENDE SOORTEN GEBRUIK

Henk, Jan, Marianne

BIJLAGE B     OVERZICHT MOGELIJKE VOORZIENINGEN Hein

PALEN

–        houten palen (hardhout of grenen)

–        stalen buis palen

–        kunststof buis palen

–        spud palen (aan het schip gekoppeld)

Gedacht wordt aan een palenrooster dat dan (flexibel) verschillende ligplannen kan faciliteren

STEIGERS

–        drijvende steiger hout op schuim (Zaanhout)

–        drijvende steiger hout op drijflichamen, bijvoorbeeld buizen (staal of kunststof, zelfbouw mogelijk)

–        drijvende steiger van kunststof blokken in netten (methode Robert Jasper Grootveld, zelfbouw)

–        steiger op palen

Niet vergeten de gastensteiger (gebruik)

PONTONS

–        ponton hout op schuim (Zaanhout)

–        ponton hout op drijflichamen, bijvoorbeeld buizen (staal of kunststof, zelfbouw mogelijk)

–        ponton van kunststof blokken in netten (drijvende tuinen of akkers, zelfbouw)

–        ponton van staal (al of niet gekoppeld)

–        ponton van beton (al of niet gekoppeld)

–        ponton van kunststof (al of niet gekoppeld)

Pontons voor fietsen, tuinen, parken, aanmeren, aanlanden, onderhoud, energie opwekken, enz.

AANLANDINGSBRUG

Van hout of staal naar de dijk

GOLFBREKERS (golfdempers)

Van drijvende parken of tuinen

INSTALLATIES – GEMEENSCHAPPELIJK

–        energie opwekking, zonnecellen en zonneboilers

–        afvalwaterbehandeling

–        recycling

Leave a comment